At tørretumbleren ikke varmer, er en af de fejlbeskrivelser vi får flest af.
Nogle beboere opdager når de kommer ned efter tørring, at deres tøj stadig er fugtigt eller vådt og koldt. Andre oplever at tørretumbleren melder fejl før eller under tørring.
Der kan være flere årsager til, at en tørretumbler ikke varmer. Her vil vi forklare om de forskellige muligheder, og komme med et tip til dig, hvis du en dag oplever fejlen.
Opvarmningsfejl
Når maskiner bruges ofte, vil varmelegemerne på et tidspunkt trænge til udskiftning. Når det er tid, vil maskinen miste sin tørrefunktion over tid, og de skal derfor skiftes.
Dette skal udføres af en tekniker, og det er derfor meget vigtigt, at du melder det ind til din vicevært eller boligforening, hvis du oplever at tørretumbleren ikke varmer det den skal.
Er du bruger af et TotalCare vaskeri, så er du velkommen til at booke en servicetekniker her.
En anden årsag til at maskinen kan gå på opvarmningsfejl, kan være fordi at der er for meget tøj i maskinen.
Når man overfylder maskinen, kan der ikke komme nok luft ind i tromlen, hvilket sørger for at der er plads til fordeling af tøjet samt måling på temperaturer. Af sikkerhedsmæssige årsager melder maskinen derfor opvarmningsfejl.
Vi anbefaler at man max fylder maskinen halvt op til glasset.
Vurderer du, at du måske har haft lidt for meget tøj i maskinen, så tag gerne noget ud, genstart maskinen, og tænd et nyt tørre program.
For at genstarte maskinen skal du finde on/off knappen bagpå, lade maskinen være slukket i 30 sekunder og tænde igen.
Aftræksfejl
Dette er en fejl som vi også ofte løber ind i.
Ligesom at maskinen kan melde opvarmningsfejl, så kan den også vise aftræksfejl.
Denne fejlmeddelelse er ret specifik, da den henviser til, at der er problemer med aftrækket.
Fra væggen i vaskeriet og ud til ydermuren af bygningen, løber der et aftræksrør. Når tørretumbleren kører, og den skal af med den varme luft, sendes det ud via aftræksrøret.
Hvis dette rør er stoppet til med snavs, blade eller sågar vand, så vil maskinen gå på fejl.
Oplever du denne fejl, skal vi bede dig henvende dig til din vicevært eller administration. Aftræksfejl kan vores teknikere desværre ikke hjælpe med, da det er en del af ejendommens faste installation.
Du er velkommen til at forsøg med en genstart af maskinen, hvor du slukker for strømmen bagpå i 15 sekunder, og så tænder igen.
Herefter kan fejlen være gået væk, og du kan prøve at tænde for en tørring igen.
Husk dog stadig at fejlmelde det hos din vicevært eller boligselskab.